הרצאות העשרה מקוריות ומאתגרות בנושאי מדע וחברה

דוד תלמוד

 

המכונית האוטונומית

העתיד שייך למכוניות אוטונומיות, אבל מה יקרה במקרי חירום שבהם נדרשת קבלת החלטה של חיים ומוות?
מי יקבע: מהנדסים? מתכנתים? פילוסופים? מחוקקים?
ההרצאה תתאר את החידושים והאתגרים שבפיתוח המכונית האוטונומית, תסווג את הרמות הטכנולוגיות השונות של האוטונומיה המוענקת למכונית, תפרט את היתרונות והחסרונות וכן את ההשפעה על כשלים הנדסיים וחקר תאונות, ותתייחס גם לדילמות המשפטיות שכרוכות באוטונומיה זו.
ההרצאה הינה אינטראקטיבית, ותלווה ע"י מצגת.

  • קהל יעד: מגוון (אין צורך בידע מוקדם) כולל בתי ספר תיכוניים.

האם ניתן לסמוך על אינטואיציה?

 מה מקור האינטואיציה, ובאיזו מידה ניתן לסמוך עליה.
ההרצאה תכלול את הנושאים הבאים:

  • האם אינטואיציה היא על-טבעית?
  • היגיון ואינטואיציה
  • אינסטינקט ואינטואיציה
  • אינטואיציה ומוח האדם
  • איך אינטואיציה נבנית?
  • חידות ודוגמאות לאינטואיציה מדעית והנדסית

השורה התחתונה תדגים שאינטואיציה לעיתים מאד מטעה.

ההרצאה הינה אינטראקטיבית, ותלווה ע"י מצגת.

הערה: ההרצאה מאתגרת את החשיבה באופן מיוחד.

  • קהל יעד: מגוון (אין צורך בידע מוקדם) כולל בתי ספר תיכוניים

טכנולוגיה בתנ"ך – בנייה וחקלאות

האם תסכימו ש"נקבת השילוח" היא אחד הפלאים הטכנולוגיים של העולם העתיק – ואפילו בימינו?
האם ידעתם שמבנה שמשמש כשעון שמש מוזכר בתנ"ך?
הטכנולוגיה הנפוצה בתנ"ך הינה הבנייה. מסתבר שכבר לפני כ 3,000 שנה, אבותינו הקדמונים התמודדו בהצלחה עם סוגיות בנייה לא פשוטות כגון: תכנון הבנייה, הסכמה על מידות, שימוש בחומרים מגוונים, הקניית חוזק למבנים, בנייה לגובה, בטיחות, כריית מנהרות.
טכנולוגיה נפוצה לא פחות הינה החקלאות. כל שלבי הפקת המזון מן האדמה מפורטות בתנ"ך, ורובם יתוארו בהרצאה, חלקם בהקשרים מפתיעים.
ההרצאה הינה פרי עבודת איסוף וניתוח שנעשתה על ידי במשך מספר שנים.
ההרצאה משלבת אהבה לשלושה תחומים: טכנולוגיה, תנ"ך והשפה העברית
(הרבה מטבעות לשון תנ"כיים עוסקים בטכנולוגיה...).


ההרצאה הינה אינטראקטיבית, ותלווה ע"י מצגת.

  •  קהל יעד: מגוון (אין צורך בידע מוקדם) כולל בתי ספר תיכוניים.

מובן ששומרי מסורת ימצאו עניין מיוחד – אבל לא רק.

טכנולוגיות בתנ"ך - כמענה לצרכי האדם

 האם ידעתם שמהנדסי המלך עוזיהו הם אלה שקדמו ליוונים (שלהם מיוחסת, בטעות, ההמצאה) והם שהמציאו את הבליסטראות והקטפולטות?
זו דוגמה של טכנולוגיה של כלי לוחמה שנועד להעניק למשתמש בה יתרון קיומי.
ההרצאה תתאר מגוון רחב של טכנולוגיות קדומות שניתן כיום לסווגן כמענה לצרכים השונים לפי "פירמידת מסלו" המודרנית:
צרכים קיומיים: כלי ציד ומלחמה, ביגוד, עיבוד עורות, קדרות, הנדסה רפואית, טכנולוגיה ימית
אהבה ושייכות: צורפות, גילוף שנהבים, בשמים, ניקיון
מימוש עצמי: כלי נגינה, כתב, דואר, ארכיון
סוף החיים: חניטה / קבורה
בכל אלה - ההרצאה עוסקת.


ההרצאה הינה אינטראקטיבית, ותלווה ע"י מצגת. 

  • קהל יעד: מגוון (אין צורך בידע מוקדם) כולל בתי ספר תיכוניים.

מובן ששומרי מסורת ימצאו עניין מיוחד – אבל לא רק. 

חלוקה צודקת: בתורה שבכתב, בתורה שבע"פ ובתורת המשחקים

 הרצאת העשרה שמפתחת חשיבה.
ההרצאה משתמשת ב"תורת המשחקים" לפתרון בעיות חלוקה הוגנת ("חלוקה נטולת קנאה"):
בין השאר יועלו הנושאים הבאים:

  • מה זאת "תורת המשחקים". הדגמה ע"י תרגיל שיבוצע ע"י המשתתפים
  • בעיית חלוקת עוגה לשני חלקים שווים עבור שני "שחקנים".
  • בעיית חלוקת עוגה לשלושה ולארבעה שחקנים.
  • חלוקת קרקעות בתנ"ך
  • "משפט שלמה" התנ"כי בראי תורת המשחקים
  • מקרה מעניין (שמוזכר במשנה) על עיזבון של נפטר שהיה נשוי לשלוש נשים.
  • שניים שהיו מהלכין...– פירוק שותפות במשפט העברי ובחוק הישראלי
  • חלוקת נכסים של מיזם משותף
  • הטלת גורל

 ההרצאה הינה אינטראקטיבית, ותלווה ע"י מצגת.

הערה: ההרצאה מאתגרת את החשיבה באופן מיוחד.

  • קהל יעד: מגוון (אין צורך בידע מוקדם) כולל בתי ספר תיכוניים

מובן ששומרי מסורת ימצאו עניין מיוחד – אבל לא רק.

תחרות הביצה המעופפת

מדובר בהרצאה שנועדה לשעשע, אך גם להרחיב את הדעת. היא שופכת אור על עקרונות תהליך פתרון בעיה הנדסית. ניתוח הנדסי של בעיות פיסיקליות המשולב בהרצאה מאפשר תובנות מקצועיות רבות. כל זאת נעשה בדרך מרתקת של תיאור "תחרות הביצה המעופפת".
התחרות התקיימה באפריל 2008. שגיא הנכד שלי (אז בן קצת יותר משבע) ואני נטלנו בה חלק. התחרות שנערכה על ידי מכון וייצמן ברחובות, הייתה פתוחה לכל הגילאים. נכדי, שגיא זכה בה במקום הראשון, ואני, הסבא – במקום השני.
הבעיה ההנדסית שהיה על המתחרים לפתור:
להטיל ביצה לא מבושלת של תרנגולת דרך חלון, מגובה 48 מטר, אל משטח בטון מבלי שהביצה תישבר או תיסדק וכל זאת בזמן הקצר ביותר.
תחרות לחובבים? לא בדיוק.
זהו תהליך הנדסי שכלל את השלבים הבאים:
• מפרט דרישות מוכתב ע"י "לקוח" (מכון וייצמן)
• לימוד הבעיה – על כל היבטיה…
• תכנון מארז עיקרי (של שגיא) ובנייתו
• תכנון מארז גיבוי (שלי) ובנייתו
• ניסויים (הראשון נכשל...)
• תיעוד (מצגת(
בתום ההרצאה יובן מדוע הפיתרונות שלנו זכו בתחרות על פני אחרים.
כמו כן יוצג המארז הזוכה פיסית ויהיה ניתן לבחון אותו מקרוב.


ההרצאה הינה אינטראקטיבית, ותלווה ע"י מצגת.

  • קהל יעד: מגוון (אין צורך בידע מוקדם) כולל בתי ספר תיכוניים.

אתיקה ועסקים – הילכו שניים יחדיו?

 מבלי משים, אנו עוסקים לעיתים תכופות לא רק בעולמות התוכן העסקיים שלנו – אלא גם בבעיות אתיות. יש לכך חשיבות מפני שהנושאים האתיים נוגעים, לעיתים, בערכים מרכזיים בחיינו הפרטיים והקהילתיים.
להרצאה שני חלקים:

השפעת האתיקה על העסקים:

  • מדוע יש צורך ב"קוד אתי" בארגונים עסקיים?
  • האם חוקי המדינה אינם מספיקים?
  • מה ביו "קוד אתי" לנהלי הארגון?
  • האם יש הבדל בין "תקנון משמעת" ל"קוד אתי"?
  • האם כל בעלי המקצוע צריכים לנהוג לפי קוד אתי זהה?
  • גישות של ארגונים שונים לקוד האתי הכתוב שלהם.
  • דוגמאות לדילמות אתיות מעניינות (על חלקן עשו סרטים).
  • דוגמאות להפרת קוד אתי.

 פתרונות הנדסיים בשירות האתיקה.

תינתן דוגמה הממחישה כיצד אנשי הטכנולוגיה, מסוגלים לסייע לארגון או לקהילה בפתרונות הנדסיים מרתקים שממזערים או מבטלים את הבעיה האתית...

ההרצאה הינה אינטראקטיבית, ותלווה ע"י מצגת.

  • קהל יעד: מגוון בוגר (אין צורך בידע מוקדם)

פשטות הינה שיא התחכום

 בהרצאה זו תוצג הגישה ש"פשטות" תורמת תרומה משמעותית לתכן:


• הגדרת פשטות.
• דוגמאות לתכן אנושי פשוט - המחקה את הטבע (ביו-מימטיקס).
• דוגמה לפשטות - בהנדסה מכנית.
• אחד העקרונות לתכן פשוט – התגלה כבר ע"י...הרמב"ם.
• דוגמה ל"איחוד פונקציות" לעומת "הפרדת פונקציות".
• דוגמה ליתרון התכן הפשוט על ידי שני פתרונות ל"מדידת זמן תגובה של נהג".
• מחלוקת בין שתי אסכולות באדריכלות – שרק אחת מהן דוגלת ב"פשטות".

ההרצאה הינה אינטראקטיבית, ותלווה ע"י מצגת.

  • קהל יעד: מגוון (אין צורך בידע מוקדם)

 

דוד תלמוד

מהנדס ומשפטן.
בעל ניסיון של למעלה מארבעים שנה בהנדסה, בטכנולוגיה ובהדרכה.
מרצה - בין השאר - בהנדסת מערכות לתואר שני במכללת אפקה.

שירות בסדיר בסיירת אגוז, שחרור ממילואים בדרגת רס"ן.

להזמנה ולפרטים נוספים:

טובה 052-7474121

דפנה 054-3979999

info@tarbutova.co.il

או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

נא למלא שם

נא למלא אימייל

נא למלא טלפון

Invalid Input