הרצאות בנושא אמנות וארכיאולוגיה

מירי צח

 

ברניני-הבמאי המעצב של רומא

פסל, אדריכל, צייר מעצב תפאורות, כותב מחזות ובמאי- איש אשכולות שעבודותיו הן תיאטרון אחד גדול- התיאטרון של רומא של המאה ה-17 שהייתה במה ליצירותיו.
יותר מכל אמן אחר הוא השאיר חותמו על רומא ותרם לתמונה העירונית המרשימה שלה.
רוב חייו מבלה בחצרות האפיפיורים עבורם עובד בעיצוב פסלים, קברים, מזרקות וכנסיות והוא הדוגמה המובהקת לאמנות הבארוק ולניצחון הכנסייה הקאתולית.
במהלך ההרצאה נתחקה באופן כרונולגי אחרי עבודותיו: מעבודות פרטיות, לכיכרות ,כנסיות ולפרויקטים במדינת הואתיקאן וכנסיית פטרוס הקדוש.

קרואג'ו- בין קדושה לאלימות, יצריות וטירוף

אמן שנוי במחלוקת המציג סגנון חדש ובוטה שונה מהמקובל ברומא של סוף המאה ה-16. חי על הקצה,חיים מסוכנים ואלימים- גיבור ונבל רוצח ופסיכופט שעבד בשביל פטרונים עשירים ומלומדים, חלקם אנשי כנסייה שהיכירו בגאונותו. רוב עבודותיו עוסקות בנושאים דתיים – שמרניים דווקא כאן הוא מופיע כחתרן ומחדש ומוצגים בריאליזם בלי ערכיות מוסרית, בלי היררכיות מקובלות. הקדושים שלו הם אנשי רחוב, איכרים נבערים, פרוצות מהברים.
נכיר את עבודותיו בתחנות חייו מבואו לרומא, דרך נאפולי, סיציליה ועד מותו החידתי סמוך לרומא- גם הוא היה לאגדה.

האימפרסיוניסטים: האוונגרד של האתמול- הקלאסיקה של היום

קבוצה של ציירים החוברים יחד במחצית המאה ה-19 ומציגים ב " סלון הדחויים" ושסביבם יתעורר פולמוס על רקע התקופה ועל מקומה של האקדמיה בחיי האמנות בפאריס, זו שדחתה אותם משורותיה.
לקבוצה לא היה אופי אחיד ואמניה פועלים בדרכים שונות אבל מה שמשותף להם אלו התערוכות הקבוצתיות, ציור בטבע, הצגת הבורגנות של פאריס ובילוייה, מוסדות הבידור, העיר המודרנית וכו'.
הלעג והביקורת עליהם יהפכו עם השנים להערצה גדולה, לסגידה, לעלייה לרגל למקומות פעילותם.
בהרצאה נעסוק בכמה מהאמנים המפורסמים וייחודם- מאנה, מונה, דגה ורנואר.

וינסנט ואן גוך- טרגדיה ומיתוס

חייו היו לאגדה והמיתוס סביבם רק הולך ומתעצם. אמן דחוי ומיוסר שאחרי מותו השפיע רבות על עולם האמנות. המקומות בהם חי, המוזיאונים בהם עבודותיו מוצגות הפכו זה מכבר מוקדי עליה לרגל. חייו הטרגיים ויצירותיו סיפקו השראה לסופרים, אמנים במאים ויוצרים.
את עבודותיו נבחן על פי כרונולוגיה ומקום: מראשית דרכו כאמן בהולנד עד מותו סמוך לפריס. למיקום הגיאוגרפי תהייה השפעה על סגנונו ואמירתו האישית. כמו כן נשאב מידע רב על אמנותו לבטיו ומחלתו מקובץ מכתביו לאחיו תיאו. 

פומפיי- הדוניזם וטרגדיה בצל הר הגעש

יום אחד באוגוסט לפני 200 שנה עם התפרצות הוזוב קפאה פומפיי למוות.
העיר המלאה והשוקקת של ונוס- גברת הטבע ופטרונית האהבה, הפכה לבית קברות ענק.
במהלך ההרצאה נעסוק בסיפור גילויה שהפך לתופעה תרבותית , לכלי פוליטי , תהילה אישית, שיווק, ביזנס.
הספר והסרט "ימי פומפי האחרונים"כסוכני פרסום, מבנה העיר על בתיה, מרחצאותיה ומקדשיה ושאר מבני ציבור, פומפי כעיר החטאים- תעשיית זנות משגשגת, פומפי כעיר של יצרני בדים, יין ומזון, ציורי קיר וחפצי אמנות במוזיאון הלאומי בנאפולי.

מקמפניה לבזיליקטה- מסע במחוזות הדרום האיטלקי

במהלך ההרצאה נעשה דרכנו מסלרנו של ימי הביניים ומלחמת העולם ה-שנייה דרך מחוזות ספרותיים פוליטיים בעקבות הסופר קרלו לוי ובמאים איטלקים עד בואנו למגנה גרקיה.
נלמד על פסטום מושבה יוונית עתיקה ובה מספר מקדשים וקברים מצויירים ונקנח במנזר ענק מיוחד בסוגו סמוך לפארק טבע עם עיירות וכפרים מימי הביניים.

קוסטיירה אמלפיטנה והאי קאפרי- ביקור במחוזות גן העדן

זוהי מובלעת של חלום שמנותקת מהעגמומיות של דרום איטליה, מהסטריאוטיפים, מהפער והשונות בין צפון לדרום.
החוף האלוהי- מצוקים, טרסות, כרמים, כפרים מנזרים, ארמונות, גנים,יצירות אמנות.
סופרים ונוסעים שהגיעו לכאן מצפון אירופה איטליה ראו בה
ארץ ששמיה תמיד צלולים, שגתה קרא לה" הארץ בה פורח הלימון".
מפגשים בין תרבויות- ביזנטיון, איסלאם, צפון אירופה באים לידי ביטוי
באמלפי, פוזיטנו, רואלו וקאפרי. נכיר את הארמונות, הכנסיות ויצירות האמנות מתובלים באנקדוטות וסיפורים היסטוריים.

סוד הקסם הסיציליאני- מפגשי תרבויות באי השמש

סיציליה היא צומת מופלא של ניגודים ומפגשי תרבויות. מדרס תמידי לכובשים וממשלים שהשאירו חותמם עליה- מאוכל, תרבות, טעם אמנותי ושפה. דומה שאין מסורת אמנותית שפסחה עליה.
היא שם נירדף למאפיה, שחיתות, השלמה עם הגורל, אך קשה להימלט מקיסמה: נופי פרא, ים כחול, אנשים מאירי פנים, כפרים חבויים,אוצרות אמנות ותרבות עדות לשרידי עבר מפואר.
וילות רומיות עם משטחי פסיפס, טירות נורמניות וכנסיות מכוסות פסיפסי זהב מרהיבים,כנסיות בארוקיות מצועצעות וארמונות בסגנון ארנובו.
סופרים ידועים פעלו כאן ובמאים שהפכן יצירותיהם לסרטים מפורסמים.
סיציליה היא מקום שהעבר עדיין קיים והמיתוס חי. המסע בה הוא תמיד מסע בזמן בין תרבויות על מפה גיאוגרפית , מיתולוגית וגם על מפת הנפש.

כשהמזרח פגש במערב- אמנות ופוליטיקה ברפובליקה הונציאנית

שונה מכל עיר אירופאית אחרת- מלכת הים האדריאטי, עיר על מים.
עצמאית וייחודית בתנאיה הפיסיים, בשפתה, בטעמה ובמסורת האמנותית שלה נעה ונציה בין מזרח למערב, בין נצרות לאיסלאם, בין אירופה לאסיה ובעיקר בין מציאות לחלום.
היא בעלת תפאורה עירונית מרהיבה שהיא סמל לעושרה ומעמדה, למבנה החברתי ולשאיפותיה הפוליטיים. היוותה השראה לסופרים, אמנים קולנוענים שחלק קבורים בה.
ההרצאה תציג את מרכזי הכוח הונציאנים סביב סן מרקו והריאלטו, ארמונות ומבנים, ציירים מייצגים( טיציאן טינטורטו ועוד),וונציה והקרנבל, וונציה כדיסנילנד.

מאתונה לדלפי-ממורשת קלאסית לתרבות המערב

אתונה ודלפי הם אתרי תיירות ידועים, אך גם תחנות תרבות של ההיסטוריה והאמנות היוונית. כל דיון בתרבות המערבית מתחיל ביוון. השיח התרבותי המערבי מקורו ושורשו בעולם הקלאסי והוא נוגע בדיסיפלינות השונות מפוליטיקה חברה ועד אמנות.
"להיות בן תרבות משמע להיות יווני"- קוואפיס.
במהלך ההרצאה נתחקה אחרי מושגי יסוד באמנות הקלאסית ונראה את המשך קיומה ביוון ומחוץ לה.

איטליה בספרות ובקולנוע

לספרות ולקולנוע היה תפקיד חשוב בעיצוב דעת קהל כבר עם איחוד איטליה של אמצע המאה ה-19.
נתחיל בספרים החינוכיים "הלב" ו"פינוקיו" בניסיון להקנות ערכים אוניברסלים כלל איטלקים, נמשיך בסופר הסיציליאני תומסי דה למפדוזה שבספרו " הברדלס" עסק באיחוד איטליה וגריבלדי בעיני האצולה הסיציליאנית המתפוררת. נעבור בארמונות משפחתו ותחנות חייו עד לסרטו של ויסקונטי שהפך את הספר לסרט מרהיב שצולם בסיציליה.
משם לאיי פנטלריה- הרקע לסרטיו של הבמאי קיראלזה שעוסק גם בהגירה של המאה ה19 וגם בפליטים של המאה ה21.
עוד תמונות של סיציליה של המאה ה19 ניבטות מיצירותיו של הסופר לואיג'י פירנדלו שחלקן הוצגו בתיאטרון. האחים טביאני צילמו כאן את הסרט "כאוס" – עיבוד לספריו עם ליהוק של מקומיים.
אחד המקומות שזכו למקום של כבוד קולנוע- האיים האאוליים שם ניטווה הרומן בין אינגריד ברגמן לבמאי רוסליני בסרט "סטרומבולי" , הסרט "הדוור" על פבלו נרודה הגולה,וגם יומנו הביקורתי של נני מורטי צולמו אף הם באיים אלו.

בסיציליה צולם הסרט האלמותי- סינמה פרדיסו של הבמאי המקומי טורנטורה וכן סצנות מהסנדק.
ועל כל אלו יגיד הסופר ליאונרדו שאשא: " סיציליה היא הקולנוע".

המדיצ'ים- סנדקי הרינסנס: כח פוליטיקה דת ואמנות בפירנצה של המאות ה –15-16

דומה שאין שם המזוהה יותר עם פירנצה של הרינסנס מאשר משפחת מדיצ'י- מקומם בולט בחיים הפוליטיים כבנקאים ,סוחרים, אצולת ממון, פטרוני אמנות, אספנים.
מאבקים, תככים, רציחות, אהבות אסורים שקשורים בתולדות המשפחה יפרנסו יצירות ספרות אמנות וקולנוע. אבני פירנצה ימשיכו לספר את תהילתם לעד.
בהרצאה נכיר את מבני העיר בתקופתם, ארמונות כנסיות ואמנים מרכזיים כמו דונטלו, גיברטי, בוטיצ'לי, מיכלאנג'לו ועוד.

צוענים, פלמנקו, עליות לרגל ושירי לורקה

עם חסר מולדת,שבנדודיו סופח תרבויות ודתות. הצוענים חסרי תודעה היסטורית, אך תמיד קבוצה נבדלת ונחותה אפופה מיתוסים ודעות קדומות: הנשים זונות, מכשפות, מגידות עתידות והגברים מאלפי בקר , גנבים וכו'.
במהלך ההרצאה נתחקה אחרי תולדותיהם, סטריאוטיפים ודימויים בספרות, בפולקלור ובאמנויות, צועני אנדלוסיה ולורקה, להיות צועני היום,
הצוענים והשואה- זיכרון לאומי והנצחה, עליות לרגל ופסטיבלים דתיים.

מריה מגדלנה-" חברתו המתוקה של אלוהים": מקדשה לקדושה

למרות היותה קדושה קאנונית הדימוי המסורתי שלה הוא של פרוצה חוזרת בתשובה המלווה את ישו בדרך ייסוריו ומקדישה לו חייה ואהבתה.
היא נתפסת כשילוב של יופי, חושנות וחטא, מודל לחרטה, פטרונית של נשים חוטאות. אלא, שדימויים אלו מקורם בקונספירציה ומסתבר שמספרי הבשורה החלופיים עולה דמות שונה של אישה חזקה, דעתנית ומודרנית.
בהרצאה נבחן את דמותה של הגדלנה בכתובים ובדימויים החזותיים לאורך התקופות ובמדייה עד צופן דה וינצ'י.

"כעיוור במראה"- יהודים ויהדות במחשבה ובאמנות הנוצרית

התרבות הנוצרית עיצבה את היהודי והיהדות בהתאם לצרכיה ולא כפי שהיו באמת.
בעוד התנ"ך הוא אחד מספרי הקודש החשובים עבור הנצרות, מקור ליצירת ספרים ויצירות אמנות, הרי ליהדות אין זכות קיום.
האל נישל אותה והעביר מורשתה לכנסייה, שהיא עכשיו ישראל האמיתית.
במסגרת ההרצאה נעסוק בביטויים האמנותיים של נקודות המחלוקת בין יהדות לנצרות: היחס לירושלים, אקלסיה וסינגוגה , במחזורים התנכיים בכנסיות ובגיבורים היהודים דוד ומשה בפרשנותם הנוצרית.

מירי צח

  • מרצה לתולדות האמנות במכללת בית ברל ובמסגרות אחרות:  בית הספר לתיירות, החברה להגנת הטבע, מועדוני גמלאים.
  • מדריכת טיולים לאירופה וטיולי נושא- אמנות ותרבות.
  • מדריכה טיולי אמנות בארץ.
  • השכלה-  אוניברסיטת תל אביב:  תואר ראשון בתולדות האמנות וארכיאולוגיה ותואר שני בתולדות האמנות.       

להזמנה ולפרטים נוספים:

טובה 052-7474121

דפנה 054-3979999

info@tarbutova.co.il

או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

נא למלא שם

נא למלא אימייל

נא למלא טלפון

Invalid Input