תנ"ך בראש אחר - גיבורים מקראיים, חגים ומועדים

שושי אליהו

 

האישה במקרא , שורדת או מובילה?

האישה הנוטלת את גורלה בידיה - תמר אשת ער (בראשית לח') אביגיל אשת נבל הכרמלי (שמואל א' כה')

בחברה פאטריאכלית , בה לאישה אין ישות עצמאית, איך מתמודדות שתי נשים אמיצות עם מציאות קשה , ומצליחות בזכות נשיותן לגבור על הגבר השולט.

האישה כקורבן - בנות לוט (בראשית יט') פילגש בגבעה(שופטים יט')

מה קורה לנשים בחברת הרשע? כמה מהר הן ניתנות כמנחת פיוס לכוחות אפלים. שני סיפורים שהתנ"ך לא מהסס להביא על רשעותם של אבות , בעלים ושאר בני אדם , שסולם הערכים שלהם לקוי.

אחות לצרה או צרה? ריבוי נשים במקרא. על פי לאה ורחל (בראשית ללא) שרה והגר (בראשית טז') חנה ופנינה שמואל א' א')

במזרח הקדום חיי היום יום של האישה התנהלו בתוך " בית האב" שכלל את האישה הראשית ועוד פילגשים ושפחות . מה היה טיבה של מערכת יחסים מורכבת זו. האם באמת הייתה שם אחווה נשית?

האישה כמגנה ומושיעה צפורה (שמות ה') דבורה ויעל (שופטים ד' ה')

האם ציפורה היא דמות אנושית בשר ודם. או אולי גלגולו של מיתוס מצרי , שהתורה הפכה אותו לאישה שאתו. דבורה ויעל שני הפכים בסיטואציה אחת. מנהיגה אליטיסטית הנעזרת בזרה נוכרייה הנוקטת יוזמה משלה. ושתי נשים אלו מביאות את אחד הניצחונות המפוארים של תקופת השופטים.

הנוכריה - קללה או ברכה על פי איזבל אשת אחאב (מלכים א' כא) ורות המואביה (מגילת רות)

האישה הנוכרייה מייצגת לרב נשיות שנתפסה כזרה ואחרת. כך איזבל מוצגת כאישה מסיתה שהדיחה את אחאב בעלה אל חורבנו. לעומתה קיימת הנוכרייה הטובה המפתה החיובית שהופכת לאם מלכות

בנות במצוקה דינה בת יעקב (בראשית לד) ותמר בת דוד (שמואל ב יג)

מה קורה לנערה היוצאת ל"לראות בבנות הארץ" ומה קורה לשמה הטוב? במקרה דינה אחיה הם האחראים לכבודה ולתומתה. מנגד אמנון אחיה של תמר מביא חורבן אישי על אחותו, כשתאווה בלתי מרוסנת מנחה את צעדיו

האישה בחלון – על פי רחב, מיכל , איזבל, אם סיסרא

החלון הוא אמצעי , שנועד להעצים את נקודת המבט של הדמות הנשית, שלרב משקיפה על הסכנה הקרבה. כך על פי ארבע דמויות דומיננטיות נשיות , חלקן אפילו שולטות, נמצאות על גבול המרחב הציבורי, ומשם הן פועלות


חגים ומועדים

ט באב - חורבן בית ראשון בעקבות ספרי מלכים , ירמיהו ומגילת איכה

הטראומה הראשונה של עם ישראל (כמעט) חורבן הממלכה, שריפת המקדש ואובדן סופי של הריבונות היהודית בארץ ישראל. על פי התיאורים ההיסטוריים בספרי המקרא, והממצאים הארכאולוגיים

טו באב – חג האהבה

מה מקורו של חג האהבה? מהם שורשיו ההיסטוריים והחברתיים? מה מקומה של הארוטיקה ביהדות?, הדגמה על פי סיפור האהבה הגדול בין יעקב לרחל

חגי תשרי

מקורם החקלאי והפגאני של החגים, גלגולו של חג הסוכות במקרא ובבית שני. ראש השנה מה מקורו? , האם זה "חג" "יום תרועה". או ראש חודש? יום כיפור מהו מוצאו העתיק, מהיכן הגיעו טקסי הכפרה?

חנוכה – ספר יהודית , הגיבורה המפתה

יהודית גיבורה נשית "בתר מקראית" שמביאה את הישועה לעם ישראל . באמצעות תחבולות נשיות, מצליחה לגבור על האויב הצר על יהודה ולכרות את ראשו.

ט"ו בשבט - אנשים וצמחים

מה משמעות "השם" הניתן לאדם במקרא ע"ש צמח? מה מקומה של הצמחייה בחיי הרוח התרבות והפוליטיקה של האדם בימי התנ"ך? 

פורים - מגילת אסתר או מגילת ושתי?

קריאה שונה במגילה. מי היא הגיבורה ? ושתי שעומדת בגלוי על שלה? או אסתר שבתחבולות נשיות מסורתיות מגיעה ליעדה?

חג הפסח או חג המצות

מחג רועים לחג האיכרים. מהו מוצאו של הפסח? וכיצד הוא משתלב בסיפור יציאת מצרים

ספירת העומר ושבועות

הייתכן שאבותינו סגדו לאל ה"שבע" ומשם החלו לספור כחלק מאמונה שהספירה תגרש רוחות ומזיקים , ואיך כל זה מתקשר לערמת החיטה הראשונה ולחג המקוצר שלנו "שבועות"

צבא ,שלום ומלחמה בתקופת המקרא (מתאים ליום העצמאות)

הצבא המקראי הקדום, כיצד התנהל? איך גויס העם, התאמן, התנהל בבסיסיו? מה היה הקוד האתי שלו? איך השתחררו המשתמטים? מה היו עבודות הרס"ר. ועוד 

גיבורים מקראיים  

משה מנהיג פורץ דרך

מנהיגו הראשון של עם ישראל, מיהו? מה מוצאו? הסיפורים והמסורות עליו. איך מתמודד אדם אחד עם הקרבה האינטימית לאל מול הטיפול בתלונות העם העוסקות בדרכים הבסיסיות ביותר.

דוד מרועה למלך

המלך "הממזר" הכובש בקסם ובאכזריות את השלטון. דמות מורכבת ומסובכת שהתנ"ך לא עושה לה הנחות ומביא גם את מגרעותיו וחולשותיו

דוד ונשותיו

הנשים המרכזיות בחייו של דוד מיכל, אביגיל ובת שבע. האם קיים דפוס אחיד בהתנהלות שלו מולן?

שלמה - אורות וצללים

האם שלמה אכן היה החכם מכל אדם? מהי האמת המסתתרת מאחורי התיאור המפרגן על תקופתו, אישיותו ואופי התנהלות הממלכה.

יאשיהו – גדול מלכי ישראל

המלך שבזכותו עם ישראל הפך להיות מה שהוא. המלך שאחראי לרפורמה המקיפה בפולחן, שלמעשה הציבה את היסודות ליהדות ולהלכה.

אליהו – מנביא זעם לבעל הרחמים

מתי ולמה הופך הנביא הקנאי והאכזר לסבא חביב? אליהו הנביא הבלתי מתפשר בתהליך איטי בתנ"ך ובספרות הבתר מקראית משיל את עורו והופך לסנטה קלאוס היהודי

מי אתה יואב בן צרויה?

יואב שר הצבא ללא חת של דוד, הדמות הקרובה והנאמנה ביותר לדוד, האחראי לכיבוש ירושלים ושאר מדינות האזור. מדוע גמל לו דוד לעת מותו בגזר דין מות

אנשי שוליים בתקופת המקרא

ריקים ופוחזים, זבים ומצורעים הומוסקסואליים וטרנסקסואלים, זונות וקדשות כל אלו נפלטו ממעגל החברה המקראי. כיצד שרדו?

שושי אליהו

ומרצה לתנ"ך בנושאים שונים ומנחת קבוצות למידה בתנ"ך במועדוני וותיקים.
ההרצאות והשיעורים מתקיימים מתוך הערכה וכבוד למסורת, אך גם בעין ביקורתית. שושי אליהו מגייסת לתכנים את ביקורת המקרא, אך גם את הפרשנות המסורתית.
ההרצאות מלוות במצגות , שירים וסרטונים. והכל מתוך אהבה צחוק ואקטואליה.
בעלת תואר שני מאוניברסיטת תל אביב בנושאי היסטוריה ומקרא, בעלת ניסיון רב בהרצאות לקהל הרחב, מועדוני נשים וותיקים.

להזמנה ולפרטים נוספים:

טובה 052-7474121

דפנה 054-3979999

info@tarbutova.co.il

או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

נא למלא שם

נא למלא אימייל

נא למלא טלפון

Invalid Input