מסעות רגשיים של גיבורי תרבות - סרטים, אגדות, גיבורי תנ"ך

עמי רוניס

  

מסעות רגשיים של גיבורי תרבות - הרצאות עלינו כאן ועכשיו 


שמי עמי רוניס ואני מרצה על מסעות רגשיים של גיבורי תרבות. גיבורי התרבות שלי הם טוביה החולב, הנווד של צ'פלין, השוטר אזולאי, מריה מצלילי המוסיקה, זורבה היווני ועוד אנשים/נשים כמוכם כמוני. נקודות המוצא- כל אחד מאתנו הוא הגיבור של מסע חייו והדבר המשמעותי בחיי אדם הוא איכות יחסיו עם זולת משמעותי לו. במהלך המפגש אנו בוחנים מה באירועי החיים של אותן דמויות רלוונטי ואקטואלי לחיינו בהווה.

כל ההרצאות מלוות בקטעי סרטים במטרה להעשיר חווית המפגש.

שייקה אופיר הוא השוטר אזולאי

אברהם אזולאי נכשל בתפקידו כשוטר, אך מתגלה כאדם בעל אישיות מרתקת. אדם, שבמקום וזמן אחרים יכול היה להיות עובד סוציאלי או אח רחמן. במהלך ההרצאה נחשף הדמיון הרב בין הדמות הקולנועית של השוטר אברהם אזולאי לדמותו בחיים של שייקה אופיר. דגש מיוחד ניתן לקשר המרגש בין השוטר אזולאי לבין מימי, הזונה המקסימה. ברקע הזדמנות לגעגועים ותיעוד של מדינת ישראל בתחילת שנות ה 70 של המאה ה 20.

"סליחה שבאתי"- הסרט סאלח שבתי

עלילת הסרט מתרחשת בתחילת שנות החמישים על רקע גלי העלייה הגדולים, בעיקר מארצות המזרח. במוקד הסרט- המפגש בין האשכנזיים, הוותיקים, הבירוקרטים והמתנשאים לבין סלח יוצא עדות המזרח העושה, בדרכו שלו, כל דבר ע"מ להיקלט כלכלית.

מי כאן באמת "המטורף"- הסרט תעלת בלאומילך

הסרט תעלת בלאומילך יצא לאקרנים בשנת 1969 והוא סטירה ומשל לחברה האנושית בכלל ולחברה בישראל בפרט. מדובר בגרסה ישראלית מעניינת לאגדה בגדי המלך החדשים. הוספת "המטורף" כמחולל האירועים מדגישה עד כמה ראש העיר, הפקידים ומפקד המשטרה עירומים- עסוקים בעצמם ולא פועלים למען הציבור אותו התחייבו להנהיג. מיקום העלילה ברחוב אלנבי, מרכז ישראל של אז, ממחיש את חומרת המצב בכל מדינת ישראל. בסרט לוקחים משתתפים שחקנים נפלאים והוא הזדמנות לנוסטלגיה אל מדינת ישראל של אז. לאור ההתרחשויות הפוליטיות כיום נדמה, שהאמירות של הסרט מקבלות משנה תוקף.

מיהו ההורה הטוב? הסרט הילד (צ'פלין 1921)

הסרט מספר על נווד (צ'רלי צ'פלין) המוצא יום אחד ברחוב תינוק נטוש. הוא אוסף את התינוק למעונו הדל ומגדל אותו באהבה רבה. הסרט מעלה שאלה לגבי מהותה של הורות טובה. תשובת הנווד- מי שלוקח אחריות מלאה ונותן תנאים פיסיים (לחם, בגד ורופא), השכלה (ידיעת קרוא ומיומנויות חיים) ואהבה הוא ההורה הטוב. הסרט מקדים את זמנו ואומר, אפשר לגדול כראוי גם כילד מאומץ במשפחה חד הורית דלת אמצעים.

צ'רלי צ'פלין – בעקבות הנווד בסרט אורות הכרך

בשנת 1927 הופיע הסרט המדבר הראשון, "זמר הג'ז". שנים רבות אח"כ המשיך צ'פלין לשתוק בסרטיו מתוך בחירה. לדבריו, בעוד המילים משקרות - הגוף, הפנים והעיניים לעולם ידברו אמת. דמות הנווד, האיש הנרדף החי בשולי החברה, הוא הגיבור דרכו מעביר צ'פלין מסר נוקב על מהות החיים בעולם המודרני. דרך צפייה בקטעים מהסרט "אורות הכרך" נצא למסע עם הנווד, אדם חסר כל, אך בעל לב ענק, שאינו מהסס לתת הכל גם בעבור אהבה נכזבת.

הנווד של צ'פלין פותח את פיו - הסרט הדיקטטור הגדול

הסרט יצא לאקרנים ב 1940 בשנתה הראשונה של המלחמה . עלילת הסרט מתרחשת בגרמניה (הנקראת בסרט טמניה) והוא עוסק בתקופה שבין מלחמת העולם הראשונה לשנייה, עד פלישת הגרמנים לאוסטריה. בסרט יוצא צ'פלין בקריאה נגד הרודנות והפשיזם ובעד זכותו של האדם באשר הוא לחיים של אושר ומשמעות. בסרט משחק צ'פלין את תפקיד הדיקטטור הגדול (הינקל המשול להיטלר) ואת הספר היהודי.

זורבה היווני הוא אמן החיים

גיבור העלילה הוא אלכסיס זורבה. הנקלע עם בזיל, סופר אנגלי שאיבד את תשוקת הכתיבה, לכפר נידח בכרתים. בכפר כולם (הגברים, הנשים והכומר) איבדו צלם אנוש וחמלה לחלש. זורבה אינו צדיק ואינו קדוש, אך הוא היחיד השומר על התנהגות אנושית ומגן על האלמנות, המייצגות את החוליה החלשה בחברה. לאורך הסרט נוכחת שאלה קשה לגבי הרוע המתקיים בחברות סגורות.

הקולנוע הוא גן העדן עלי אדמות – הסרט סינימה פראדיסו

הסרט מתרחש בעיירה בסיציליה בסוף שנות הארבעים של המאה ה 20. גיבור הסרט הוא ילד בשם סלבטורה המכונה בחיבה טוטו. אביו של טוטו יצא כחייל איטלקי למבצע ברברוסה ברוסיה ולא חזר. טוטו מבין, שאביו נהרג במלחמה והוא בוחר באלפרדו, מקרין הסרטים בבית הקולנוע (ולא בכומר) לאביו הרוחני. לג'וזפה טורנטורה, התסריטאי והבמאי, של הסרט אמירה ברורה על תפקידו וכוחו של הקולנוע. הקולנוע הוא הדת החדשה ואולם הקולנוע הוא גן העדן עלי אדמות. בעוד, שגן העדן של הכנסייה נמצא בשמיים והוא תקוות המאמינים בהווה ומפלט המתים בעתיד הרי אולם הקולנוע הוא מפלטם ועולמם הטוב של החיים.

על נאמנות, אומץ ואהבה – הסרט בצהרי יום

במוקד ההרצאה מסעו של המרשל, ויל קיין (גרי קופר) לגייס את הגברים להילחם נגד חבורת פושעים המבקשת להשתלט על העיירה. כל הגברים מפחדים ונוטשים. רק ג'ימי הנכה (המייצג את החריג בחברה) וג'וני הנער (המייצג את תום הנעורים) מבקשים להצטרף. היחיד שלא נפרד מהמרשל וצועד עמו בצהרי יום ברחוב הריק הוא הצל שלו (המייצג את מצבו הנפשי). בגידת השופט (איש החוק), הכומר (איש הרוח), ראש העיירה (הפוליטיקאי) ושאר הגברים (הקהילה) מעצימה את תחושת הפחד והאינטרס השולטים בחיי רוב בני האדם ובעיקר בגברים.

צלילי המוסיקה הם צלילים של אהבה

עלילת המחזמר מתרחשת באוסטריה, באזור זלצבורג בשנת 1938, חודשים ספורים טרם כניסת הגרמנים. במוקד העלילה נמצאת האהבה כמהות החיים- האהבה היוצרת חיים לעומת המלחמה ההורסת אותם. האהבה בשילוב עם הטבע והאומנות (השירה והריקוד) המחוללת משמעות ונותנת מענה למלחמה הכרוכה ברעב, הרס, והרג. בסרט נשקף הוויכוח הישן על הדרך בה נכון להצמיח אנשים. האם דרכו של האב, הנשענת על סדר, משמעת ועונשים או הדרך בה נוהגת מריה הנשענת על האמנויות והעמדת הילד במרכז.

האישה, כלי או מהות- הסרט ינטל

הסרט עוסק במהפכה החברתית החשובה בעולם בעשרות השנים האחרונות- המעבר מהיות האישה כלי, אובייקט, אינטרס של הגבר לסובייקט הזכאית לחיים של הגשמה ולזכות לברוא את חייה כרצונה. סטרייסנד קוראת תיגר על העליונית הגברית וניצול האישה. לפני 120 שנה בפולין היה על האישה לשנות זהות חיצונית כדי להגשים מהות פנימית. לדברי סטרייסנד האמונה נמצאת בלב והיכולת נמצאת בראש והן שוות לגברים ונשים.

פמיניזם במדבר- הסרט מים ואהבה

מים ואהבה הם שני הדברים הבסיסיים בחיי אדם. ללא מים אדם לא ישרוד פיסית. ללא אהבה חייו יהיו חסרי משמעות וטעם. ההרצאה עוקבת אחר מאבקן של נשים, בכפר נידח במרוקו, לשוויון וחלוקה בנטל. מאבק אותו מובילה לילה שבאה מחוץ לכפר. בעוד הגברים מבלים את יומם בשתיית תה ומשחקי קובייה נאלצות הנשים להביא מים בדליים מהמעיין הנמצא במעלה ההר, דבר הגורם להפלות רבות ולאובדן חיים. בדומה למתרחש במחזה ליסיסטרטה מחליטות הנשים על שביתת אהבה ומנהלות את מאבקן עד, שהן משיגות את מטרתן. הסרט מדגיש את חוכמתן ונחישותן של הנשים החולמות על אהבה ויחסים שוויוניים לעומת הגברים השקועים באגו ונוחות.

סיפורה של מוד וואטס - הסרט סופרג'יסטיות

מוד וואטס היא צעירה לונדונית, נשואה לסאני, אימא לג'ורג'י ואחראית משמרת במכבסת בית הזכוכית. יום אחד בשנת 1912 היא נקלעה במקרה להפגנת נשים למען זכות הצבעה לנשים ומאותו רגע השתנו חייה לתמיד. היא מצטרפת למאבקן של הסופרג'סטיות (תנועת נשים הנאבקות למען זכות הצבעה) ומשלמת על כך מחיר שאין שני לו- מפוטרת מעבודתה, נאסרת שוב ושב, משפחתה מתפרקת ובנה נמסר ע"י בעלה למשפחה מאמצת. היא ממשיכה במאבק למרות הכל, כי היא המבינה שזה הזמן (The Time Is Now) ליצור עתיד נכון וטוב יותר.

גבירתי הנאווה בהוליווד - הסרט אישה יפה

העלילה מתרחשת בהוליווד, "ארץ החלומות והאפשרויות", ומבוססת על הנרטיב של המחזמר גבירתי הנאווה. אדוארד, גבר עשיר ומפורסם, אך נכה רגשית, לוקח תחת חסותו את ויוויאן, צעירה יפה, חסרת השכלה המתפרנסת מזנות. הם יוצאים למסע משותף בו הוא מקנה לה מעמד והכרה ביכולת שלה והיא מלמדת אותו, כי אהבה היא הדבר החשוב בחיי אדם באשר הוא.

טוביה החולב הוא הכנר על הגג

במוקד ההרצאה סיפור חייו של טוביה החולב הנשען על הסרט המוסיקלי "כנר על הגג". טוביה הוא בעל אישיות מרתקת וכובשת, שלמרות מכות הגורל הניחתות עליו בזו אחר זו ממשיך ומקיים חיים משמעותיים לו ולבנות משפחתו. הוא עושה זאת בעזרת אמונה באלוהיו, חוש הומור עצמי משובח, שכל ישר והרבה אהבה לאשתו וחמשת בנותיו. ההרצאה מלווה בחיוכים למשמע הדיאלוגים, שטוביה (חיים טופול) מנהל עם בורא עולם. ברקע מבט על חיי היהודים בגולת מזרח אירופה בראשית המאה ה 20.

שנות חיינו היפות ביותר - סיפורו של הומר פריש

הסרט שנות חיינו היפות ביותר מספר על שלושה חיילים אמריקאים החוזרים הביתה ממלחמת העולם השנייה. פרד קצין בחיל האוויר, אל סמל בחיל הרגלים והומר חייל בצי, ששתי ידיו נקטעו בהפצצת האנייה בה שרת. ההרצאה מתמקדת בקשיים איתם מתמודד הומר בדרך לקבל את חייו בחזרה- רחמי הסובבים, עוינות המתנגדים למלחמה וחוסר האמון שלו, שאהובתו ולימה אכן אוהבת אותו אהבת אמת.

אהבה בשירים פנים רבות לה

אהבה לנפש כמו מים לגוף- בלעדיה אין משמעות למסע חיינו. כמו מים היא נוזלית ומשנה צורה. כמותם היא שקטה וזורמת לה בנחת. כמותם היא סוערת ושוצפת. כמותם היא קרה ומקפיאה וכמותם רותחת עד כדי כוויה. קווים רבים לדמותה של האהבה. נדגיש בעיקר שלושה. הראשון, העמדת האהוב במרכז- היות האהוב מהות וישות לעצמה. השני, אהבה היא לא רק מילים ורגשות- האהבה היא מעשים ובמיוחד בעת מצוקה ומשבר. השלישי, באהבה אין תנאי- אני במסע מתוך בחירה ואיש לא חייב לי דבר. נצא למסע במספר משעולי אהבה כפי שתיארו אותה משוררים דוגמת אברהם חלפי, נתן אלתרמן, אהוד מנור ואחרים. 

 

דמיות מהתנ"ך והתלמוד בראי החיים


סדרת מפגשים עם גיבורי התנ"ך והשפעתם על חיינו בהווה.

 

הקדמה

במוקד כל מפגש נמצא המסע הרגשי שעובר הגיבור התנכי. דמויות דוגמת אברהם העברי, משה, רות המואביה , דוד המלך, בר כוכבא ורבי עקיבא ועוד רבים ומעניינים, אשר מעשיהם בעבר משפיעים על חיינו בהווה. במהלך המפגשים נעמיק במסע חייהם, נדבר על הדילמות והאתגרים איתם הם התמודדו, נבחן מה במסע חייהם רלוונטי ואקטואלי לחיינו בהווה ונדלה רעיונות ומסרים להאיר בהם להמשך. כל ההרצאות מלוות בקטעי סרטים במטרה לגוון, להמחיש ולהעשיר.

מספר מפגשים לדוגמה:

אברהם העברי - מסע חייו הוא מסע חיינו

אברהם הוא המהפכן, שבגיל שבעים וחמש גוזר על עצמו להיות מיעוט מונותיאיסטי בעולם אלילי. הוא האיש, שוויתר על נוחות וכבוד ויצא אל ארץ לא נודעת להגשים את ערכיו ולמלא את ייעודו- להנחיל לאנושות דרך חיים המקדשת יחסים ולא חומר, אדמה או כוח. אברהם הוא המאמין, שלמען חייהם של אנשי סדום אמר לאלוהים את המשפט "הֲשֹׁפֵט כָּל-הָאָרֶץ, לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט". האדם, שבגיל 99, למחרת ברית המילה, רץ בחום היום לקראת שלושה נוודים העולים בערוץ ונהג עימם מנהג של הכנסת אורחים (הכנסת הלב) מהמקום המקבל והאנושי ביותר. אברהם המשמש עד היום סמל לחילונים ודתיים, המוכנים בעבור אמונתם, עמם ומולדתם למסור את נפשם או את היקר להם מכל.

עם רות המואביה על הגורן של בועז בבית לחם

המפגש יתמקד במסע חייה של רות לאורך המגילה. נדבר על נאמנות, יוזמה ומנהיגות של האישה שאמרה לנעמי חמותה "אַל-תִּפְגְּעִי-בִי, לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲורָיִךְ: כִּי אֶל-אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין-עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹוהַיִךְ אֱלֹוהָי. יז בַּאֲשֶׁר תָּמוּתִי אָמוּת, וְשָׁם אֶקָּבֵר; כֹּה יַעֲשֶׂה יְהוָה לִי, וְכֹה יוֹסִיף--כִּי (רק) הַמָּווֶת, יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֵךְ (פרק א' פס טז). נבדוק מה רלוונטי לנו עד היום (עזרה לזולת קרוב במצוקה). נבדוק מה אקטואלי לנו עד היום (הטרדת נשים). נבחן מנהגים וערכים העולים מהתנהגותם של גיבורי המגילה. נרחיב על הגורן כמקום מרכזי בחיי היום יום במקרא (בדומה לבאר, לכיכר ולשער העיר) ונהיה עם רות על הגורן של בועז בו צמחה האהבה ובעקבותיה הגאולה.

דוד המלך- חולשתו של החזק במלכים

אין בכל התנ"ך דמות מורכבת, מרתקת ועמוסת ניגודים כמו דוד המלך- המצביא, שכבש ממלכות. הגבר שכבש נשים, המשורר, שקונן את קינת דוד. המלך, ששלח את אוריה אל מותו. האדם, שלעת זקנה מובס בחייו הפרטיים בשל מעשיו/חטאיו. נצא עם דוד למסע, בתקופה בה הוא נקלע למצוקה אישית ומשפחתית קשה מנשוא. נתמקד בשנות חייו האחרונות וננסה להבין את חולשתו של החזק במלכים.

עמי רוניס, איש של אנשים

בעבר מחנך, מזכיר קיבוץ, מנהל תכנית חינוכית לצעירים יוצאי אתיופיה.
כיום מעביר הרצאות המתמקדות במסעות רגשיים של גיבורי תרבות (סרטים, אגדות, גיבורי תנ"ך)

ומנחה סדנאות המתמקדות בחשיבותם של יחסים משמעותיים במקומות עבודה, דיור מוגן, עמותות.

תפיסת עולמי כמרצה

• להפגיש את המשתתפים עם יצירות מוכרות ואהובות.
• לדלות מתוך היצירות רעיונות ומסרים חברתיים חשובים.
• להתמקד בדילמות ובמסעות הרגשיים, שעוברים גיבורי היצירה.
• לבחון עם המשתתפים מה ביצירות הללו רלוונטי ואקטואלי לחייהם בהווה.
• כל ההרצאות מלוות בקטעי סרטים במטרה לגוון ולהעשיר את חווית המפגש.

להזמנה ולפרטים נוספים:

טובה 052-7474121

דפנה 054-3979999

info@tarbutova.co.il

או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

נא למלא שם

נא למלא אימייל

נא למלא טלפון

Invalid Input