חווית המוסיקה - עבר, הווה, עתיד

שירה הורביץ–מזרחי

 

כל קולות העולם הם כמו מוסיקה' (אוסקר המרשטיין, 1895-1960 – פזמונאי ומחזאי אמריקאי)
מה היא מוסיקה? 'המוסיקה היא תופעה אקוסטית בשביל הפרוזאיקן; היא בעיה של מלודיה, הרמוניה וקצב בשביל המוסיקאי; היא פרישת כנפיה של הנפש, התעוררותם והתגשמותם של כל החלומות והכיסופים בקרבנו אנו, האוהבים אותה בלב ובנפש...'
(קורט פאהלן, 1907-2003 – מנצח, מלחין ומוסיקולוג אוסטרי).

הרצאות מוסיקליות המציעות היכרות חווייתית עם מגוון רחב של סגנונות מוסיקליים בהקשרים תרבותיים, גיאוגרפיים והיסטוריים.
המפגשים מעשירים את הידע בנוגע לתרבויות שונות, ומקומה המרכזי של המוסיקה בחיי האדם.

כל מפגש חושף את המשתתפים לרבדים השונים בהם נבנית ומתקיימת המוסיקה – באמצעות מצגת הכוללת הסברים, תמונות, קטעי שמע, וסרטונים להמחשה.

תכני המפגשים מותאמים לקבוצות גיל שונות – מבוגרים, נוער וילדים.
משך ההרצאה כשעה וחצי. אפשרי כהרצאה בודדת או כסדרה הכוללת 6-8 מפגשים.

 

רשימת הסדרות

טעימות מוסיקליות ממזרח ומערב

הצצה אל מגוון תרבויות וסגנונות מוסיקאליים מרחבי העולם, תוך התייחסות למושגים המוסיקאליים הבסיסיים בכל אחת מהתרבויות, למאפייני היצירות כמו גם להקשרים אומנותיים, תרבותיים, חברתיים וגיאוגרפיים. נכיר את הסגנונות המוסיקאליים מסין, יפן, טיבט, אינדונזיה, הודו, פרס, טורקיה, מדינות ערב, אפריקה ועוד.

מוסיקה קלאסית על ציר הזמן

היכרות עם יצירות מוסיקליות מהרפרטואר הקלאסי המערבי תוך התמקדות במאפייני המוסיקה בתקופות השונות: העת העתיקה, ימי הביניים, הרנסאנס, הבארוק, התקופה הקלאסית, הרומנטית והעידן המודרני. אפיון המלחינים הבולטים וניתוח יצירותיהם המרכזיות, ביחד עם הכרת סגנונות מוסיקאליים אחרים קרובים וקשורים.

צלילים וגוונים משלל עמים

הכרות עם מגוון תרבויות וסגנונות מוסיקאליים עממיים מרחבי עולם. נכיר את הסגנונות המוסיקאליים העממיים:

בישראל – מוסיקה יהודית (לאדינו ויידיש), הפיוט והזמר העברי.

בעולם – המוסיקה ממדינות הקווקז, מדינות הבלקן, המוסיקה הקירגיזית, המוסיקה צוענית, פלמנקו והמוסיקה הספרדית, השאנסונים הצרפתיים והמוסיקה איטלקית, מוסיקה אירית, סקוטית, מוסיקה אמריקאית ועוד.

מוסיקה מתארת – טבע, עמים ואגדות

מוסיקה וצלילים סובבים ומניעים אותנו. מוסיקה וצלילים שיוצרים בני האדם מבטאים את מגוון התחושות, החוויות הרגשות והיחסים בעולמנו. במפגשים נאזין ונכיר יצירות מוסיקאליות שמתייחסות לתופעות טבע שונות, לתרבויות עממיות ולאגדות נפוצות :
עונות השנה, אור הירח, הסערה והים, יצירות בהשראת: השעון, אמונות עממיות ונושאים יהודיים.

צריך שניים לטנגו – התפתחות המוסיקה והריקוד

ההתפתחות ההדדית של המוסיקה והריקוד על ציר הזמן ובמרחב גיאוגרפי מגוון. היכרות עם סגנונות מוסיקאליים עממיים שמצאו את דרכם אל אולמות הקונצרטים, ובמת הריקודים ע"י העם ובכל העולם.
פולחן ותפילה בתקופות קדומות, הקצב והמשקל המוסיקלי, התפתחות צורת הסוויטה, הבלט והמוסיקה על ציר הזמן, המוסיקה לריקודים סלוניים ועוד.

שינויה של הצורה המוסיקלית

שינוי צורה הוא היכולת של ישות לשנות את צורת עצמה לצורה אחרת. הכרת צורות ומבנים מוסיקליים בסיסיים: צורת הסונטה, הסוויטה, הקונצ'רטו, הסימפוניה ועוד. ועל תהליך המטמורפוזה שעברו עם השנים.

מתי, היכן וכיצד התפתחה - האופרה

אופרה... מלת קסם. הרמוניה של כל האמנויות, יצירה אמנותית אוניברסלית, חג לעין, לאוזן ולנפש. הנאה פיוטית, דרמטית, מוסיקלית. שדה פעולה בשביל משוררים, מלחינים, מנצחים, אמרגנים, מוסיקאים, ציירים, בוני תפאורות, במאים, רקדנים, סטטיסטים...חיל שלם.
מאחורי אלה חיל שני, סמוי מן העין: חייטים, סנדלרים, ספרים, מכונאים, חשמלאים, לחשנים.
אך ההערצה, עד כדי האלהה, הייתה מכוונת רק אל אחד ויחיד: הזמר.
ולניצחונו זקוק הוא לשלשה דברים: " קול, קול ... ושוב קול !"
(כפי שביטא זאת רוסיני, שהיה בלי ספק, בקי בשטח זה).
אופרה (מאיטלקית: "יצירה", "עבודה"), יצירה בימתית, דרמטית ומוסיקלית כאחת, שאת
דמויותיה מגלמים זמרים השרים את כל שורותיהם, בליווי תזמורת או הרכב כֵּלי אחר.
מתי, היכן וכיצד התפתחה?

חיקויים בצלילים – קולות, בעלי חיים ובמיוחד ציפורים

מושג החיקוי הוא מפתח להבנת המוסיקה בכלל. בהכללה רחבה אף יותר, הוא מפתח להבנת הקומוניקציה האנושית. ניתן להבחין בשני טיפוסים עיקריים של חיקוי במוסיקה:
חיקוי פנים מוסיקלי – חיקוי צלילים (tones). כלומר, העתקת דגם מוסיקלי מסוים, כשקול אחד מחקה קול אחר תוך התייחסות לפרקי הזמן בין הקולות.
כשמוסיקולוגים ופילוסופים של המוסיקה מדברים על חיקוי במוסיקה, בדרך כלל, הם מדברים על חיקוי בתוך יצירה מוסיקלית, של תופעה אקוסטית חוץ מוסיקלית (sounds).

תהילת המארש – המצעד שמלווה אותנו לעד

מדוע אנו מגיבים בדריכות ובהתמסרות מידית אל צלילי המארש. שיר הלכת, סגנון המורכב מ:
קצב זוגי, מלודיה קליטה, הרמוניה פשוטה ומבנה סימטרי (על פי רוב).

דיסונאנס, אוונגארד ... לא לפחד כלל – המוסיקה בתקופה המודרנית

האמנות היא בבואת החיים. במאה ה-20, לאחר מלחמות העולם, הראשונה והשנייה, האמנויות נגרפות אל תוך מערבולת הטירוף, הן מחפשות אחוזות עווית, אחרי נושאים חדשים, שיהיו שונים, בכל מחיר, מהקודמים. מעל בד הציירים נשקפות אלינו דמויות מסולפות, ואלה הן דמויותינו אנו. הספרות מקצרת, מסלפת וזוהי, שפתנו אנו. המוסיקה משמיעה דיסונאנסים על דיסונאנסים, קורעת צורות, מסלפת צלילים, וזה ההד של תקופתנו אנו.

 

רשימת הרצאות בנושאים שונים

עולם המוסיקה - בין ערב למערב

המוסיקה "הקלאסית" המערבית בהשוואה למוסיקה "הקלאסית" הערבית, כלי הנגינה המרכזיים במוסיקה הערבית ובמוסיקה המערבית, שיטת התיווי, קיבוע מוסיקאלי ואלתור, מערכת הצלילים במוסיקה המערבית והערבית, מוסיקה ומציאות, השילוב בין ערב ומערב.

פתיחות מוסיקאליות (אוברטורה, Overture)

אוברטורה היא הקדמה כלית ליצירה מוסיקאלית, על פי רוב יצירה דרמטית (כגון מחזמר או אופרה),
יצירה למקהלה (כגון אורטוריה), ולפעמים, אף ליצירה כלית בה מוצגים (או נרמזים), בדרך כלל,
כמה מן הנושאים העיקריים שיושמעו לאחר מכן. ההרצאה תסקור את התפתחות סגנון זה החל בתקופת הבארוק, תקופת הרנסאנס, התקופה הקלאסית, הרומנטית ועד לתקופה המודרנית.

תפקיד המנצח ותולדות הניצוח

ניצוח הוא מעשה ההנחיה של ביצוע מוסיקלי, אם באמצעות מחוות ברורות, בשרביט או בלעדיו,
ואם בשפת גוף מרומזת, ארשת פנים ומבטים. תזמורות סימפוניות ותזמורות קאמריות, מקהלות ותזמורות צבאיות משתמשות על פי רוב במנצחים. בהרכבים קאמריים הנגן הראשי מקבל עליו
את תפקיד ההנחיה. בכל אלה המנצח משתף פעולה עם אחרים בפרשנות מוסיקלית ודרמטית.

האבולוציה של צליל ומנגינה

ההרצאה סוקרת תקופות עיקריות בתהליך ההתפתחות והשינוי במוסיקה המערבית ובכלי הנגינה
המשמשים בה. הגדרה ומרכיביה העיקריים של המוסיקה, חלוקת המוסיקה לתקופות היסטוריות,
השפעות תהליכים היסטוריים על המוסיקה, התפתחות משפחות כלי הנגינה.

'תהילים' – אותן המילים בלחנים ובזמנים שונים

ספר תהילים הוא קובץ של מזמורים שונים, וכל מזמור עומד בפני עצמו כיצירה סגורה. על 'דברי השבח' שמצאו את דרכם למוקד היצירה המוסיקאלית וזכו ללחנים מקוריים בכל תקופה מאז ימי המקרא ועד עולם.

שגעון המוסיקה - FOLIA

כיצד הפך נושא מלודי בסיסי למוטיב מרכזי ומגוון ביצירות קלאסיות על ציר הזמן. מופעיו השונים של אחד מהנושאים המוסיקליים המערביים העתיק ביותר הנזכר בספרות המוסיקלית.

מוסיקה מהעם אל האולם – המזורקה, הפולקה והואלס

מחולות עממיים שמצאו דרכם מרחבת 'הכפר' אל מרכז במת הקונצרטים.

ססיליה הקדושה – פטרונית המוסיקה

סיפורה של קדושה מעונה ששמרה על הצליל והמנגינה וזכתה להוקרה והכרה לאחר מותה.

ולפעמים, המנגינה נגמרת

פרקי סיום, FINALE, משמעותיים במוסיקה הקלאסית. במגוון הרכבים מוסיקליים:
שירת א-קפלה, הרכבים קאמריים, קטעי סולו ויצירות תזמורתיות מצומצמות ורחבות.

 

רשימת הרצאות לחגים

חודש החגים - הצלילים שמלווים אותנו בראש השנה, יום כיפור סוכות ושמחת תורה.

חודש תשרי הוא אחד החודשים המגוונים ביותר בלוח השנה היהודי. הוא עמוס ברגשות,
צלילים, מנגינות וחידושים.

הללויה – מאז...ועד היום

'הללו – יה' (הללו את האל), המילה המוזכרת 24 פעמים בתנ"ך, הפכה למושג בינלאומי המשמש בכל הדתות ובכל השפות באותה המשמעות. על המילה שהיוותה השראה ליצירות מוסיקליות רבות ומגוונות, על השימוש במילה 'הללויה' מאז ימי המקרא ועד לימינו אנו.

חנוכה – חג האורים במילים ובצלילים

על תולדות הפיוט: מעוז צור, מצוות הדלקת הנרות והסיפור המיתולוגי על פרומיתאוס, 'יהודה המכבי' כנושא מוסיקאלי, חנוכה - חג הנשים והחלב.

פורים – חג פורים בשלל צלילים

מבחר יצירות מתאימות לאווירה פורימית, החל מיצירות הקשורות בסיפור המגילה וכלה ביצירות
הומוריסטיות: סיפור המגילה, מסיכות ונשפים, קרנבל וליצנים, שירי משתה ויין, בדיחות מוסיקאליות.

פסח – עבדים (לא רק אנחנו) היינו

זעקת העבדים והכמיהה אל החופש במבחר יצירות קלאסיות על ציר הזמן.

יום האהבה - המיתוס של "אורפיאוס ואורידיקה"

אחד מסיפורי האהבה של המיתולוגיה היוונית. מיתוס שהשפיע על יצירות ספרות רבות בעולם כולו. החומרים העלילתיים, הדרמטיים, האנושיים והפסיכולוגיים שבו היוו השראה גם למלחינים רבים לאורך השנים.

רומיאו ויוליה – סיפור אהבה

המחזה 'רומיאו ויוליה' מאת ויליאם שייקספיר, הותאם פעמים רבות למופעי במה, קולנוע, אופרה, בלט ומחזות זמר. מאז המאה ה- 18 ועד לימינו, עדיין משתדלים, בהפקות השונות, לשמור על 'הרוח השייקספירית'. עשרות יצירות מוסיקליות מבוססות על סיפור אהבתם הטרגית של
'רומאו ויוליה', את חלקן נכיר בהרצאה זו.

יום השואה – מוסיקה מנוונת - מוסיקה אסורה!

שנות ה-30 בגרמניה של המאה ה-20. רקע היסטורי, סילוק היהודים והמודרניסטים מהנוף האירופאי, אחרי המלחמה.

יום השואה – יצירה מוסיקלית בגטו

הסבל היהודי בתקופת השלטון הנאצי משתקף במוסיקה ובחיי המוסיקה של היהודים באירופה.
השירים אשר נוצרו בתקופת השואה בגטאות, במחנות וביערות, מספרים את סיפורם של יחידים, קבוצות וקהילות בתקופה זו והיו למקור לליכוד הקבוצה, לנחמה, לתיעוד ולזיכרון.
היצירה המוסיקלית בגטו נתנה ליהודים דרך לבטא את הצד האנושי בעולם לא אנושי, לברוח מהמציאות, לבטא את השאיפה לחופש ולמצוא נחמה ותקווה.

יום העצמאות – תולדות הלהקות הצבאיות בישראל

להקות צבאיות וצוותי בידור במדים ליוו את החיילים העבריים של היישוב היהודי מאז מלחמת העולם השנייה, עוד לפני הקמת מדינת ישראל ולאורך כל שנות קיומה, כששיא פריחתם הייתה בשנות השישים ועד אמצע שנות השבעים. להקות וצוותי הווי צבאיים ממשיכים לפעול גם כיום, אך לא באותה מידת הצלחה כמו בעבר. 

שירה הורביץ – מזרחי

הרצאות / סדרות / חוגים להאזנה מודרכת

בעלת תואר שני, מנגנת בחליל צד בהרכבים שונים, בעלת ניסיון רב בהרצאות במוסדות תרבות ובחוגים פרטיים, מלמדת מוסיקה תיאורטית בקורסים אקדמאים ומוסיקה מעשית בקונסרבטוריון ובבתי-ספר.

בעלת השכלה מוסיקלית מגוונת: החל בתיכון 'תלמה ילין', דרך לימודים בתכנית ל'מוסיקה שורשית' באוניברסיטת בר-אילן, התמחות בהוראת מוסיקה בשיטתה של המוסיקאית נעה בלאס ובעיקר לימוד ומחקר עצמאיים על מקומה של המוסיקה בחיי האדם במגוון תרבויות.

להזמנה ולפרטים נוספים:

טובה 052-7474121

דפנה 054-3979999

info@tarbutova.co.il

או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

נא למלא שם

נא למלא אימייל

נא למלא טלפון

Invalid Input