טובה 052-7474121  דפנה 054-3979999
וואטסאפנעמה 052-7023373



איך הן עושות את זה?- מסעות אל הנשים במזרח אסיה

דינה היימן

                                                                         

 אמהות, מלכות ואלות 

במזרח אסיה אפשר למצוא קשת רחבה של יחס לנשים. אל כותרות העיתונים מגיעים בעיקר סיפורי ההשפלה הכניעות והתעללות, אולם במזרח יש גם אורחות חיים אלטרנטיביים שבהם רכוש המשפחה הוא בידי נשים, בני זוג ניקנים עבור הכלה, ריבוי בני זוג לאישה אחת, ואף מנהיגות נשית חובקת כל. כיצד מאורגנות החברות הללו? כיצד נשמרו אורחות חיים אלו? מה מקומם של הגברים בחברות אלו? ומדוע נעלמו רוב החברות הללו?

"קיסריות, פילגשים, קומיסריות ויזמיות של עסקים"

מורשת קונפוציאנית המציבה את הנשים בתחתית ההיררכיה החברתית השפיעה על סין הקיסרית ומשפיעה על סין עד היום. יחד עם זאת תקופת שלטונה של הקיסרית היחידה בהיסטוריה הסינית נחשבת לאחת המוצלחות בהיסטוריה של סין. נשים מצאו את מקומן משרתות כלוחמות, ואך מעטות הצליחו גם להטביע את חותמן התרבותי. למהפכה הקומוניסטית חלק גדול בעיצוב מעמדן החדש של נשות סין במחצית השניה של המאה ה20, ולמדיניות צמצום הילודה תפקיד מכריע בתמונת חייהן של הנשים היום בסין. בהרצאה נערוך מסע דרמטי ממעמד של מדוכאות ברגליים כפותות אל מגבלותיהן של נעלי העקב שבמחוזות השינוי.

"אמא הודו" - על אהבת ושנאת נשים

נאמר לא אחת על הודו שהיא ארץ של ניגודים ושל שילובים בלתי אפשריים. היחס התרבותי לנשים מלא סתירות ואף יצירות מפתיעות. בעוד מצופה מכל אישה לנהוג כמו סיטה החסודה, הצנועה והמסורה, מיחסים לנשים את העוצמות של אלת המות קאלי. הגבר ההודי כורע ברך ומנשק את רגלי האלה לה הוא סוגד, בעוד אישתו מנשקת מידי יום את רגליו לאות של כבוד. כיצד דרים זה לצד זה נישואי השידוך, בארץ שהמציאה את הקאמה סוטרה וכיצד מחברים בין עוצמות אנרגטיות שמיוחסות לשקטי, עם מנגנון פיקוח חברתי שמאלץ נשים לצמצם את נוכחותן החברתית והאישיותית לבלתי נראות.

מה מסתתר מאחורי הקימונו?

המסתורין הנשי היפני מסתיר כוח פורמאלי ולא פורמלי. נהוג לחשוב שנשים יפניות הן כנועות וצייתניות אשר כל עולמן נועד לרצות את צרכי הבעל. ההיסטוריה היפנית מעידה על תקופות בהן לנשים היה מעמד גבוה, ומבט נוסף על חיי המשפחה היפנית מגלה מערך כוחות חבוי. על גילוי והסתרה, כוח פורמלי ועוצמה לא פורמלית על קיסריות, כוהנות, אימהות וגיישות.

נשים מגלות עולם 

כוח הרצון של אישה. מסעות גילוי גיאוגרפים ותרבותיים נעשו על ידי נשים במאות הקודמות ולא כולן זכו להכרה לה היו ראויות. בהיותן נשים הן ראו את העולם בעיניים נשיות ודיווחו אודות תופעות חברתיות בצורה שונה מן החוקרים הגברים. האשה שנחשבת לתרמילאית הראשונה בהיסטוריה כמעט נאכלה על ידי קניבלים, אחרת עסקה באיסוף חומר מודיעיני ראשון בחשיבותו והזוהר נקטף כמובן על ידי גבר. והגדולה מכולן עשתה מסע רגלי בטיבט כשהיא מחופשת לעולת רגל טיבטית והפכה לאדם הראשון שהצליח להגיע אל העיר האסורה להסה, ולפרוץ בכך את הסגר על גג העולם.

"שבעת המינים" 

גבר ואישה, זכר ונקבה, אינם האופציות היחידות בבואנו לחלק את המינים. בהודו קיימת קהילת היג'רות של גברים מסורסים, מפני כוחם המאגי יראים והם מוזמנים להשתתף בטקסי מעבר כנושאי ברכה. בתאילנד מכירים בשלושה מינים: הגבר האישה והקטוי, ואלו מעוגנים בסיפור הבריאה שלהם. באינדונזיה בקרב הבוגינזים שבסולאווסי מכירים בחמישה מינים: הגבר, האישה ה'קלאבאי, הקלאלאיי והביסו. אלו שאינם גבר ואינם אישה זוכים לתפקידי מברך, מקלל ומתווך, וכוהנים אשר נדרשים לבצע טקסים מורכבים נוהגים לעטות על גופם בגדי נשים, ואף מאמצים אורח חיים יום יומי של נשים. בהרצאה זו נסקור מעט מתופעות אלו, וננסה לברר מדוע התרבות המערבית סובלת מהומופוביה בעוד תרבויות אחרות מכירות בטווח רחב יותר של אפשרויות? ומהי מהות התפקידים החברתיים של המינים המגוונים? על גברים נשים ומה שביניהם.

"הוא האישה המושלמת" 

מאז ומתמיד לבשו נשים בגדי גברים כדי להיכנס למקומות אסורים כמו בסיפור ינטל. על במת התאטרון הסיני והיפני גברים התמחו בתפקידי נשים אידיאליות. נשות אצולה וגיישות באו ללמוד מגברים כיצד עליהן לבטא נשיות "אמיתית". בטקסים עוטים על גופם שאמאנים בגדי נשים כדי להפוך ליותר מגברים. על חציית גבולות הלבוש המיגדרי על הבמה ובטקסים.

נשים במזרח הרחוק

בין דיכוי נשים להעצמתן מצוי טווח רחב של התיחסויות. בסין כפתו את רגלי הנשים, בהודו נהגו להעלות את האלמנות על מוקד השריפה של גופת בעלן המתה, ולעומת זאת קיימות גם תרבויות בהן סוגדים לאלות נקביות, הנשים עומדות במרכז המשפחה ולעיתים גם מכתיבות את הנעשה בתוך החברה הכוללת.  

חיזור, זוגיות ואהבה סביב העולם 

על האפשרויות המגוונות להקמת משפחה ולזוגיות שקיימות במזרח אסיה. נהוג לחשוב שמשפחה מוקמת מגבר אחד ואשה אחת. אולם מסתבר שמוסד הנישואין אינו אוניברסאלי כפי שחשבו תמיד האנתרופולוגים, ובחברות מסוימות לא רק שאינו קיים, אלא שלועגים לו. בחברות שונות מחזרים, נישאים ומגדלים ילדים בדרכים מגוונות מוצלחות לא פחות מאלה שבמערב.

תעשיית העינוגים של מין ואקזוטיקה במזרח הרחוק 

הבניית דימוי אקזוטי של המזרח הקסום, שבו קיים כביכול ידע נסתר אודות מיניות אחרת חסרת מעצורים, נעשה באמצעות גילוים של ספר הקאמה סוטרה, המקדשים האירוטים של קג'ורהו, ותורת הטנטרה. לצד התורות הנעלות התפתחה גם מערכת של זנות במסווה של דת בתוך מקדשים, ומשם אל שווקי הבשר של אסיה. תעשיית המין של תאילנד קנתה לה קליינטורה רחבת הקף, ובתוכה גם הבט נוסף של תפיסת נשיות וגבריות, בצורת הפנטזיות הגבריות המולבשות על נשות המזרח, כמו גם הבניית נשיות פנטזיונית של מי שהן יותר מנשים – הבחוריות. 


דינה היימן

אנתרופולגית ומדריכת טיולים במזרח אסיה, העוסקת בנושאים חובקי עולם.

במסעותיה נחשפה לא רק להיסטוריות עשירות, תפיסות פילוסופיות מרתקות ולנופים גיאוגרפים קיצוניים, אלא גם לתובנות אודות תרבותנו אנו.

הפרספקטיבה אותה אנו רוכשים תוך לימוד תרבויות אחרות, נשענת על השוואת הלכות חיים ודרכי חשיבה שונים משלנו. זוהי הזדמנות להפנות את המראה חזרה אל עצמנו ולהעריך מחדש הבדלים תרבותיים.

דינה היימן בוגרת אוניברסיטת תל אביב בגיאוגרפיה, ובעלת תואר מ.א. באנתרופולוגיה.

ברשותה דרכון זר אשר איפשר לי להכנס לסין לפני כינון היחסים הדיפלומטיים עם ישראל.  

בעקבות מסע זה פרסמה ספר הנושא את השם "צברים על דרך המשי", ומאז היא כותבת במגזינים ובעיתונים יומיים על סין ואודות נושאים הקשורים במזרח אסיה.

היא נוסעת לסין ולארצות מזרח אסיה כחוקרת, כעיתונאית וכמדריכת טיולים.

 

בין המוסדות בהן הוזמנה לתת הרצאות : מוזיאון ישראל בירושלים, מוזיאון טיקוטין בחיפה, מוזיאון ווילפרד הזורע, מועדון סגל אוניברסיטת תל אביב. מרצה קבועה בקתדראות, בסדרות של טרום בכורה, זמן אשכול, קלאב 50, מכון אבשלום, במכללות ובחוגי בית.

מהישראלים הראשונים שביקרו בסין (בשנת 1985 ) בעקבות ביקור זה כתבה את הספר "צברים על דרך המשי – סיפור מסע בסין" שיצא בהוצאת "כנרת". מראשוני הישראלים שביקרו באינדונזיה ובבהוטן. כותבת במגזינים "מסע אחר", "חיים אחרים", "גלובס", במגזין "סופשבוע" של "מעריב". מוזמנת לעיתים קרובות לערבי ראיונות לרדיו ולטלוויזיה.

שפות הרצאות: בעברית ובאנגלית

 

מאז התחלנו את פעילותנו לפני 19 שנים, הפכה דינה היימן לאחת המרצות המובילות ב"קמפוס לגיאוגרפיה בינלאומית". היא הרצתה עבורנו בנושאים מגוונים שכוללים את תרבויות מזרח אסיה, אומנויות, גיאוגרפיה, היסטוריה, כלכלה וכמובן אודות נשים בתרבויות אלו. מלבד היותה מומחית בנושאי מזרח אסיה, יש לה נקודת מבט מקורית ותובנות מענינות אודות התרבות המערבית. אחרי כל הרצאה של דינה זכיתי למחמאות ותשבחות רבות על בחירתה כמרצה בקורסים שלנו.

רוחלה זיידן

"קמפוס לגיאוגרפיה בינלאומית" רעננה

 

הזמנתי את דינה היימן לתת הרצאה בפני חוג הבית שאני משתתפת בו. הנושא היה יפן, כמה הצטערתי שבעלי נעדר אז מן הארץ, שכן הוא היה יוצא נשכר ונהנה מאד מן ההרצאה שדינה נתנה. ההרצאה היתה מרתקת, משעשעת, ומאירת עיניים. היא שברה לנו כמה קונספציות אודות יפן והיפנים, ולליל שישי בבית חברים, היה זה גם בילוי נפלא שלווה במאכלים יפנים שהבאנו אנו. מאז אני עוקבת אחר הרצאותיה ובכל פעם שהיא באזור חיפה אני עושה מאמץ ללכת לשמוע אותה. שמעתי אותה מאז על בהוטן, חגים ביפן, על נשים בסין, על מנהגי חיזור נישואין ואהבה סביב העולם, ובכל פעם היא מחדשת, מפתיעה, ומפליאה. דינה מתנסחת בבהירות, רהוטה, ברורה ומומחית גדולה בתחומה. על כל שאלה שהיא נשאלת יש לה תשובה מרתקת.

אביטל ששון

קרית חיים 

להזמנה ולפרטים נוספים:

טובה 052-7474121

דפנה 054-3979999

או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם